perjantai 3. toukokuuta 2013

mutkia matkassa


Olemme onnistuneet aika hyvin urakoitsijoiden valinnassa aina maansiirrosta alkaen, suurin osa siitä on varmaan ollut hyvää onnea. Putkiurakoitsijan kanssa on kyllä jatkuvasti ongelmaa, mutta työn jälki heillä on kyllä ollut ihan hyvää. Ongelmia on ollut saada heidät oikeaan aikaan tontille ja tekemään asiat niin kuin maksaja haluaa. Niin ja pieniä feeluja on tullut lähinnä putkien ja kaivojen paikkojen suhteen, mutta ne on pääosin voitu korjata. Niiden kanssa on kuitenkin pystytty elämään ja uskon että he saavat kuin saavatkin LVI-työt tehtyä. Loppulaskukeskustelusta tulee varmaan mielenkiintoinen.

Negatiivisiakin kokemuksia meillä on. Helmikuun lopulla etsimme tarjouspyyntöpalvelun kautta maalaria maalaamaan Latomme sisäpinnat. Pyyntöön sisältyi kaikki työvaiheet paljaasta kipsilevystä valmiiseen pintamaaliin. Yhtään tarkkaa hintaa emme saaneet, mutta 5-10 erilaista tarjouksen tapaista tyyliin 32 € / h + alv. Joku hinnoitteli myös neliöiden mukaan. Mistään noista tarjouksista ei saanut kokonaiskuvaa siitä mitä tuo maalaustyö tulisi maksamaan. Tarvikkeiden ei pitänytkään kuulua hintaan.

Viimein yksi urakoitsija, Seppo Kaltiainen Vilika Oy, paikalla käytyään ilmoitti maksimityömäärän olevan kolme viikkoa eli 120 h. Se sisältäisi kaiken pyytämämme. Lisäksi sovimme että hän hankkii omilla alennuksillaan tarvikkeet koska hän ammattilaisena tietää mitä tarvitsee ja osaa hankkia kerralla oikean määrän ja tietysti oikeaan aikaan. Rautakauppa oli kuulemma aivan lähellä hänen kotiaan. Eli periaatteessa työ tehtäisiin tuntiveloituksella, mutta tuntikatto oli sovittuna. Maalari itse kyllä totesi tuntiveloituksen olevan hänelle huono ratkaisu, koska ”hän tekee työtä koko ajan ja ilman keskeytyksiä”. Mikään halpamies hän ei ollut koska alveineen veloitus oli nelisen kymppiä tunti.

Tarvikkeista hän halusi maksun saman tien koska hänellä on rahat kiinni tuotteissa. Ihan ymmärrettävää. Halusimme myös tehdä sopimuksen työstä koska kyseessä oli kaksi toisilleen tuntematonta osapuolta. Maalari sanoikin tehneensä yleensä sopimuksen ja lupasi tuoda sopimusmallin jo ensimmäisenä työpäivänään. Sopimusluonnosta, varsinaisesta sopimuksesta puhumattakaan, emme koskaan saaneet.

Ilmoituksemme mukaan Ladossa ei ollut maalattavaa niin että maalari pääsisi tekemään työtään keskeytyksettä vaan välillä pitäisi odottaa että yläkerta valmistuisi, tai vaihtoehtoisesti koko työn voisi aloittaa vasta muutaman viikon kuluttua. Hän kuitenkin halusi aloittaa heti ja tauottaa urakkaa sen mukaan miten hänen muutkin työmaansa edistyvät.

Varoituskellojen olisi pitänyt soida jo heti kättelyssä. Silloin kun urakoitsija tai yleensä työntekijä uhraa älyttömästi aikaa kehumalla aiempia töitään, niiden nopeutta, hyvää laatua ja urakoiden suuruutta ja lisäksi jatkuvasti moittii työmaan muiden työntekijöiden työn jälkeä tai ahkeruutta, niin voi olla varma että ongelmia tulee. Niin tälläkin kertaa. Tuo oman työhistorian esiin tuominen oli hänelle niin tärkeää että joko hän ei kuullut antamiamme ohjeita ja toiveita tai sitten hän ei halunnut että työhön puututaan. Joka tapauksessa monet tärkeät asiat jäivät toteutumatta.

Ensimmäisen työviikon jälkeen maalari ilmoitti tehneensä 45 tuntia töitä ja pyysi että se maksettaisiin heti. Laskua hän ei tietenkään vielä siinä vaiheessa ollut ehtinyt tehdä, mutta siitä huolimatta piti viikon työt maksaa heti samalla hetkellä kun työviikko päättyi. Aika outoa!

No, mietimme että ehkä hän haluaa varmistaa, että todella maksamme sopimuksen mukaan. Hoidimme maksun hänen toiveidensa mukaan vaikka itse laskun tästä saimme vasta reilun viikon päästä. Lisäksi hän halusi maksun hankkimistaan tarvikkeista, mutta hänellä oli meille pelkät lähetteet joihin oli kynällä piirretty hinnat. Maksoimme nuokin mutta pyysimme laskukopioita, jotta pystyisimme seuraamaan että hän sopimuksen mukaan siirtäisi tarvikkeiden alennukset meille. Maalari lupasi toimittaa kopiot seuraavana päivänä. Kuten varmaan jo arvaatte laskukopiota ei seuraavana päivänä näkynyt.

Jossain vaiheessa ensimmäisen työviikon jälkeen maalari ilmoitti tarvitsevansa matkakuluista korvauksen. Siihen emme suostuneet  koska hän kyllä urakkaa laskiessaan varmasti tiesi missä Lato sijaitsee. Muutaman päivän kuluttua hän ilmoitti urakkaan kuuluvan ainoastaan pohjatyöt ja pohjamaalauksen, vaikka paria päivää aikaisemmin oli luvannut hankkia kahta eri pintamaalia, jotta voimme niistä sitten valita kumpi sopisi paremmin. Siihenkään emme tietysti suostuneet koska alkuperäiseen tarjouspyyntöönkin sisältyi koko maalausurakka.

Tässä vaiheessa on hyvä kertoa, että saimme toki heti tarjouspyynnön sulkeuduttua moniakin selkeitä tarjouksia ja kokonaishinta jäi alle juuri valitsemamme urakoitsijan hintatason.

Seuraava 50 tunnin jakso täyttyi  ja siitäkin hän halusi maksun per heti. Hän oli omasta halustaan töissä jälkimmäisenä pääsiäispäivänä ja katkaisi oman laskutusjaksonsa juuri siihen. Lisäksi tietysti tarvikkeiden maksu. Ja taas hän toimitti pelkät lähetteet rautakaupasta. Kyseltyämme taas laskukopioiden perään (myös niiden ensimmäisten) alkoi erikoinen soittorumba. Urakoitsija halusi varmistaa, että maksamme pääsiäispäivänä hänelle samaan päivään mennessä kertyneet tunnit ja tarvikkeet. Varmisteli asian moneen kertaan ja halusi suorituksesta kuitin mahdollisimman nopeasti.

Teimme virheen maksaessamme kaikki näin nopeasti, koska seuraavana aamuna maalari kävi työmaalla keräämässä kamansa ja häipyi ilmoittamatta meille mitään. Edelleenkään hän ei ole ollut yhteydessä. Oli sentään jättänyt joitakin laskukopiota jälkeensä, mutta ei kaikkia. Mielenkiintoista on se, että laskuilla näkyi alennuksia pienistä ostoksista kuten saumanauhoista, mutta kaikki arvokkaampi tavara kuten tasoitteet olivat täyteen hintaan. Yllättävää...

Se miksi jurppii päästä eroon hankalalta tuntuvasta urakoitsijasta johtuu siitä että olimme maksaneet hänelle n. 80 % maksimihinnasta, mutta työtä hän oli tehnyt eri arvioiden mukaan vain n. 30% koko urakasta.

Saimme uuden maalarin kyllä nopeasti ja tuntuu että nyt meillä on rehellinen ammattilainen töissä. Vähän hän ihmetteli, miksi tämä edellinen taivaanrannanmaalari oli hankkinut valmista tasoitetta purkkikaupalla kun säkeissä ostamalla hinta olisi ollut n. 30 % valmistuotteeseen nähden. Lisäksi katsoimme saamistamme lähetteistä miten "ammattimaalarimme" oli käynyt hakemassa ao. tasoitetta rautakaupastaan purkillisen kerrallaan kolmena peräkkäisenä päivänä. Luonnollisesti laskutettavissa tunneissa oli mukana rautakauppakäynnit.

Tappio ei ole maata kaatava ja eri kirjoituksia lukeneena voi olla tyytyväinen, että ei ole tullut suurempaa pettymystä, ainakaan vielä. Silti tuntuu kummalta, että ammattimies ei pysty sitoutumaan tekemäänsä tarjoukseen. Varsinkin kun oli itseään niin kovasti kehunut ja muut haukkunut. Jäin vielä mieleen tuon petollisen maalarin lausahdus virolaisista työntekijöistä jotka vievät ammattimiesten työt polkuhinnoittelulla ja epärehellisyydellä. Jep, jep...

Mitä tulee tämän ”ammattilaisen” työn jälkeen, niin siinäkin on toivomisen varaan. Olimme erikseen kertoneet hänelle, että hormi jää yläkerrasta näkyviin, joten siihen ei saa tulla maalitahroja. Alla olevasta kuvasta näkee miltä meidän hormi tällä hetkellä näyttää. Onko muuten ideoita  miten tuo maali saadaan irti? Lisäksi kulmien metallivahvisteiset nauhat olivat niin tökerösti laitettu, että uusi maalarimme joutui ne irroittamaan ja laittamaan kokonaan uudet.





Että tällaista...
Vilika

42 kommenttia:

  1. Voi ei, voin kuvitella miten jurppii :-/

    Sellainen tuntu on, että pitäisi olla suhteet kaikenmaailman ammattilaisiin ennenkuin tämmöiseen projektiin lähtee. Tällä tavalla kokeilemalla ja omaan mutuun-luottamalla ei voi olla varma minkälainen "ammattilaisen" löytää. Meidän putkarikokemuksista taisinkin joskus jo kirjoitella. Nyt toivoisin myös että kylppäri olisi teetetty jollain muulla... Sähkövedoissakin olisi parantamisen varaa. Saa toivoa että raput ovat hyvät kunhan tulevat - se neljäs ja viimeinen asia mikä on meidän kohteessa ulkopuoliselta tilattu. Toki omakin työnjälki voisi jossain kohti olla säntillisempää, mutta ainakin se on ilmaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sitä on kyllä tän projektin aikana alkanut ymmärtää miten kullanarvoisia hyvät tekijät on. Facebookin raksakimppa-yhteisössä on viime aikoina näkynyt aika paljon kommentteja mitä firmoja kannattaa suosia ja mitä välttää. Sitä olisi pitänyt enemmänkin käyttää hyödyksi.

      Joku kotiladon lukija suositteli osuma.fi -palvelua. Sinne pitäisi kaikkien rakentajien (meidän myös!) laittaa arviot käyttämistämme yrityksistä. Laitankin sen omalle to do -listalle.

      Poista
    2. Raksakimpalla on myös tarjouspyyntöpalvelu jossa tarjouspyyntöjä lähetetään vain muiden rakentajien suosittelemille yrityksille www.raksakimppa.com

      Poista
  2. Voi itku! Tämä on niin häpeällistä rakennusalalle, joka kerta kun näitä kuulee. Meillä on kilpailutettu ahkerasti ja suurin osa toteutuksesta on vielä edessäpäin. Osa työmiehistä otetaan ihan vain kehujen perusteella, että joku muu "menee takuuseen". Mutta kaikkea ei voi sillä tavalla valita, kun kilpailuttamalla saa kuitenkin säästöjä. Tsemppiä teille loppu-urakkaan!
    t. Teea / hemma hos Oja

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse tässä vaiheessa painottaisin enemmän suosituksia kuin hintaa. Toki jos hinnassa on merkittävä ero niin varmaan tulee valittua se edullisempi (jonka työn laadusta ei ole tietoa) ja toivoa parasta.

      Tsemppiä teillekin! :)

      Poista
  3. Jestas! Tsempit jälkien korjaamiseen ja taisteluun tyyppiä vastaan; vaadittehan korvaukset sitten pennilleen, tai muuten tuo homma vain jatkuu ja jatkuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuskinpa meillä riittää tällä hetkellä aikaa ja energiaa lähteä rahoja tältä kaverilta perimään. Niitä tuskin koskaan saisi. Meille tärkeintä on tässä vaiheessa saada talo nopeasti valmiiksi. Onneksi kyse oli kuitenkin muutamasta tuhannesta eikä mistään valtavista summista.

      Toivottavasti edes tämän blogikirjoituksen myötä joku rakentaja osaisi välttää ko. firmaa ja välttyisi huijatuksi tulemiselta.

      Poista
    2. Sama tilanne on voinut hyvin olla jokusella muullakin. Aika haavoittuvaiseen kohtaanhan tuo urakoija iskee, ymmärrän hyvin, ettei energiaa oikein riittäisi korvausten penäämiseen. Väkisin vain tulee mieleen, ettei vain tekisi bisnestään juurikin tällä tyylillä.

      Toivotaan, että ainakin viidakkorumpu tekisi tehtävänsä.

      Poista
    3. Totta! Tuli meilläkin mieleen, että kaveri todennäköisesti ihan tietoisesti antoi tarjouksen alakanttiin ja sitten yritti jälkeenpäin ujuttaa sinne kaikkea matkakorvauksista lähtien. Kun emme tähän suostuneet niin lopputulos on tämä.

      Poista
  4. Ei oo totta!!! Seppo Kaltiainen teki just itestään työttömän. Varsinainen ammattilainen.. Onneksi ei tullut ton kalliimmaksi teille, mutta kyllä varmasti ärsyttää, huhhuh!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi ettei meillä ole ihan niin suurta lukijakuntaa, että menisi tieto tästä kaverista kaikille, joten valitettavasti tämän "ammattilaisen" hommat todennäköisesti jatkuvat.

      Poista
  5. Voi kaameeta. Teillä on kyllä hyvä asenne, ei voi kuin ihailla. Me otettiin tasoittaja/pohjamaalaaja tutun suosituksesta. Kyseessä on ihan outo tyyppi meille, mutta kaikki on mennyt huipusti, työnjälki priimaa ja hinta olematon. Työsopparia emme tehneet vaikka oli siitä jossain vaiheessa miehen kanssa puhetta. Ehkä tämä on näitä pienemmän paikkakunnan etuja, kun lähes kaikki tuntevat toisensa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ei viitsitä antaa yhden urpon pilata fiilistä. Otettiin se asenne jo projektin alussa, että jotain ihan varmasti menee pieleen ja sitä ei jäädä märehtimään. Kyllähän se vähän jurppii, mutta ei kun eteenpäin. :)

      Kuten jo aikaisemmin sanoinkin niin kyllä tuollaiset tutun suositukset ovat yleensä tosi arvokkaita. Toivottavasti näitä hyviäkin tyyppejä mainostettaisiin blogeissa, raksakimpassa, osuma.fi:ssä ja muilla foorumeilla.

      Poista
  6. Seuraava kommentti on Mavalta Villa Tykistä (http://villatykki.blogspot.fi/). Onnistuin poistamaan sen itse kommenteista, mutta kopsasin tähän sähköpostistani.
    -Är


    Tuo on kyllä tosi kurjaa. Ollaan itte käytetty joko vastaavan mestarin suosittelemia tekijöitä tai edeltävien hyväksi havaittujen tekijöiden suosittelemia henkilöitä. Onneksi heiltä ollaan aina saatu yhteystietoja. Toistaiseksi ollaan oltu tyytyväisiä, mitä nyt itse valitsemamme talotehdas vähän tupeksii..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kyllä sen on nyt tajunnut, että jonkinlaiset suositukset olisi kaikista tekijöistä hyvä olla.

      Pitääkin käydä teidän blogissa katsomassa miten teillä on homma talotehtaan kanssa edistynyt. Hienoa, että muitten toimijoiden kanssa teillä on mennyt hyvin.

      Poista
    2. Huonostihan se on edistynyt. Kirjoittelen aiheesta jossain vaiheessa lisää..

      Poista
  7. Voi p...ka! Me varauduttiin kans vaikka mihin, mutta selvittiin vähällä! Tulee vaan mieleen omat ajat jos joku olis meny vikaan miten olis menny HERMO!! Monesti olen miettinyt että miten tää rakennusalan voi olla tällaista?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mäkin ihmettelen! Tällä alalla tuntuu olevan enemmän kaiken maailman säätäjiä kuin hyviä ja rehellisiä tekijöitä. Onneksi nettiin on alkanut tulla näitä palveluita kuten raksakimppa.com ja osuma.fi, joiden kautta tulevaisuudessa varmasti yhä enemmän saadaan tietoa niin hyvistä kuin huonoistakin toimijoista.

      Poista
  8. Pitää aina tehdä kirjallinen sopimus jossa on maksuerä taulukot.
    Sitä pitää noudattaan ehdottomasti.Maksuerät pitää olaa takapainotteisia.
    Me Etelä-Suomen Peltipojat Oy laskutamme koko urakan(työvaiheet ) vasta kun työ valmis.14 PV.eI ENNAKKO MAKSUJA.

    VastaaPoista
  9. Miten kuulostaakin kovin tutulta... meilläkin aluksi oli ongelmia vain talotehtaan lvi miesten kanssa. Heitä odoteltiin ja odoteltiin eikä kaikki aina mennyt kuin piti, mutta tämä tosiaan oli vain pientä kaikkeen tulevaan verrattuna. Olin niin poikki ja rikki silloin, etten edes jaksanut asiasta blogiin juurikaan kirjoittaa, ajattelin vain etten anna huomiota ja aikaani sille kaikelle "sonnalle", mutta nyt oli pakko muutama sana kirjoittaa kun näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus nuo suharit tällä alalla.

    VastaaPoista
  10. Kyllä niin suututtaa ihan jokaisen hyväuskoisen rakentajan puolesta!!!
    Meillä urakoitsijalla täysin samoja piirteitä, ei suostunut tekemään meidän toiveiden mukaan ilman pitkää taistelua/väittelyä, meidän valitsemat materiaalit jne. olivat hänestä rumia ja huonoja. Kaikki muut urakoitsijat olivat osaamattomia ja hän tietysti loistava, hän oli edelleen mielestään oikeassa vaikka kunnan rakennusvalvonnasta tuli valvoja kertomaan ettei hän ollut toteuttanut työvaihetta rakennusmääräysten mukaisesti. Yhtenä esimerkkinä kymmenistä on tämä: Olin valinnut laatat pesuhuoneeseen, urakoitsija lyttäsi lattialaatan heti. " tämä on niin ohut että menee halki jos shampoo pullo tippuu siihen" Kehotti valitsemaan uudet 10x10 cm kokoiset lattialaatat ja ainakin 10 mm paksut kuulemma oltava. En totellut,marssin laattaliikkeeseen ja kysyin asiaa. Laatta oli pakkasenkestävä ja myös ulkona käytetty, ei menisi shampoo putelista rikki. Kyselimme muiden laatoittajien mielipiteitä. Yleinen mielipide oli, etteiköhän taidot nyt loppuisi kesken. Mies kysyi asiaa asialliseen sävyyn. Vastaus oli " olen 20 vuotta tehnyt näitä hommia joten tiedän kyllä mitä teen". Tuli sitten päivä kun tasoitemiehet tulivat työmaalle ja tuli sitten vain eräs ilta tasoitemiesten kanssa puheeksi tämä laatta asia, kun kyselimme tietäisivätkö hyvää laattamiestä kun ei tuon urakoitsijamme ammattitaito oikein vakuuttanut. Tasoitemiehet hieman ihmettelivät kun oli urakoitsija isoon ääneen heille kuuluttanut ettei hän KOSKAAN tee laatoitustöitä. HUH HUH. Kun mies otti asian urakoitsijan kanssa puheeksi, hän viimen myönsi ettei hänen taidot riitä kuin perinteiseen 10x10 laattaan. ???? Luojan kiitos ei annettu hänen laatoittaa! Mutta paljon muuta sutta hän ehti valitettavast tehdä, niistä meillä on vielä tilit selvittämättä, onneksi meillä on se tilanne, ettemme ole maksaneet palkkaa enää sen jälkeen hänelle kun virheitä alkoi ilmaantumaan. Olemme joutuneet purkamaan jo levytettyjä sieniä, koolauksia jne. tämän urakoitsijan virheiden jäljiltä. Aluksi korjautimme virheitä hänellä, mutta lopuksi luovutimme, hänen mielestään ne eivät olleet virheitä (ei vaikka hanakulma heilui levytetyssä seinässä kuin vähän hipaisi). Vielä pitää sen verran noista tasotteista kertoa, että aluksi teimme nauhoitus ja tasoitus töitä itse tämän urakoitsija-urpon ohjeiden mukaan. Ihmettelimme kun homma ei suju ja nauhat ei tartu seinään ja aina vain saumat paistoi maalin alta. Urakoitsija oli sanonut että haette vain säkkitavaraa. Teimme työtä käskettyä. Eräältä tutulta kuulimme sitten kuitenkin että olisi erikseen pohja ja pinta tasoitetta. Urakoitsija vakuutti että hän on aina tehnyt kaikki talot juuri tuolla yhdellä ja samalla tasoitteella. Noh epäilyt heräsivät ja soitimme tasoitukseen erikoistuneet miehet työmaalle. Purkutuomio tuli, kaikki nauhoitetut saumat oli irroitettava ja suht helpostihan ne lähtivät sillä käyttämässämme nauhojen kiinnitys tasoitteessa ei ollut ollenkaan liima-ainetta. Tasoitemiehet kertoivat että nauhojen kiinnitykseeen täytyy aina käyttää tasoitetta jossa on tunnus J. (kun kerroimme tämän kaiken urakoitsijallemme vastaus oli luonnollisesti että teemme turhaa työtä kun irroitamme kaikki nauhat, saimme vielä naurut kaupan päälle).

    VastaaPoista
  11. Tasoitemiehet kertoivat, että jos emme irroita väärällä tasoitteella kiinnitettyjä nauhoja, voi ne lähteä irtoamaan kuukauden, vuoden tai päivän päästä. Irroitimme kaikki nauhat, muutamaa huonetta lukuunottamatta koska ne oli jo ehditty maalata. Tasoitemiehet hoitivat tasoitukset ja nauhoitukset sitten nauhojen poiston jälkeen uudelleen ja jälki oli kerrasta hyvää. Lopuksi vielä meidän tasoitemiesten kertoma pointti siitä miksi käyttää valmistasoitteita kuin säkkitavaraa: Valmistasoiteet ovat aina tasalaatuisia (sopiva koostumus) kerrasta. Huh ja anteeksi tämä vuodatus oli vain pakko jakaa tämä kokemus kun taas törmäsin johonkin noin tyrmistyttävään. Kaikki maailman voimat teille loppurytistykseen ja toivottavasti ikävät asiat olisi takana päin. Tuosta hormista tuli mieleen, että voisiko sitä maalia koittaa pehmittää lämpimällä vesihöyryllä tai kostealla rievulla lähtisikö pehmenemään ja sitten kalvona irti. Tai saisiko jollain kumilastalla rapsutettua joka ei kuitenkaan naarmuttaisi hormia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas teilläkin ollut kokemus! Kiitos kun jaoit teidän kokemuksenne. Kaikenlaista säätäjää tällä alalla tosiaan liikkuu.

      Vielä ei olla kokeiltu mitään tuon hormin kanssa. Pitää kokeilla ensin tuollaisia "pehmeitä" keinoja ja siirtyjä rajumpiin jos ei tehoa.

      Poista
  12. Onpa todella harmillinen juttu. Toivottavasti uusi urakoitsija maalaa lopulliset pinnat, jotta ei jää jokin seinä muistuttamaan huonoista kokemuksista. Meillä ollaan samassa vaiheessa ja sain vastaavia tarjouksia. Hyvin yleinen malli oli 32 euroa / h + alv. Päätin kuitenkin itse tasoittaa seinät ja - jos energiaa riittää - katonkin. Tuo kuvassa näkyvä alumiinivahvikkeilla varustettu kulmanauha käyttäytyy helposti noin, jos se ei ole kostutettu. Aloitin itse samalla tavaralla, mutta rakennusmestari kävi opastamassa, että kannattaa käyttää metallista kulmalistaa. Huomasin, että sillä tulee helposti hyvää jälkeä. Tsemppiä projektin loppumetreille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, ei näy tämän säätäjän tekoset kun on lopullinen maali pinnassa. Sepä se vasta oliskin kun muistuis tää "ammattilainen" päivittäin mieleen kun katselis jotain virhettä. Vaikein nakki taitaa olla tuon hormin putsaaminen.

      Poista
  13. Argh, kylläpä suututtaa teidän puolesta! En kyllä tajua, miten tuo "ammattilainen" on onnistunut tuon horminkin sotkemaan noin :/. Samalla yritän psyykata itseäni, että meillekin niitä takapakkeja on projektissa varmasti tulossa, tuskin niiltä kukaan välttyy - teillä on hyvä asenne kun ette jää märehtimään, pitäisi ottaa itsekin oppia. Pidän peukkuja, että uusi maalarinne on parempi työmies :) !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ainakin tässä vaiheessa vaikuttaa uusi kaveri ihan lupaavalta. :)

      Poista
  14. Onpas teillä harmillinen kokemus, tulee kurja olo tällaisia kertomuksia lukiessa. Raksaurakoitsijan avokkina - ja taustavaikuttajana ;) - koen aina henkilökohtaisella tasolla suuttumusta siitä, kun joku alalla toimiva suhari saa asiakkaallensa aiheutettua harmia ja pahaa mieltä, taloudellisesta tappiosta puhumattakaan. Tuollaiset kun vaikuttavat väistämättä siihen, millainen yleinen mielikuva rakennusalan ammattilaisista vallitsee.

    Tässä luettuani kertomukseenne tulleita kommentteja, ei voi kuin kompata, aina kannattaa kysyä referenssejä ja tehdä mahdollisimman tarkka sopimus etukäteen. Asiallinen, asiansa hoitava urakoitsija pitää kyllä taloutensa (jos ei nyt mitään suurempia maksutappioita tule jonkin asiakkaan saamisista) siinä kuosissa, että likviditeetin pitäisi kestää maksupostit etenemään sitä mukaa kun työ etenee. Etukäteismaksuja ei kuluttaja-asiakkaiden kohdalla mielestäni pitäisi käyttää kuin poikkeustapauksissa, jos urakka/asiakas on jotenkin erityisen riskialtis urakoitsijan näkökannasta. Ja tällöinkin selvät yksiselitteiset, kirjalliset sopimukset kehiin.
    Sopimukseen kannattaa kirjata myös suuntaviivat vastuista.
    Tuntihinnan sisältävät tarjouksetkaan eivät liene paha asia, jos niihin sisältyy edes suuntaa-antava arvio työhön käytettävästä ajasta ja erittely siitä, mitä työvaiheita työkokonaisuus sisältää. Pääsääntöisesti asian pitäisi olla niin, että tarjous vastaa sisällöltään tarjouspyyntöä, poikkeukset perusteltuina ja selkeästi esitettyinä. Hei ja sanoinko jo, että sopimuksen lisäksi tarjous kirjallisena.

    Eipä voi muuta sanoa kuin että toivon kohdallenne parempaa onnea tulevaisuudessa, ja asiansa sotkeneelle urakoitsijalle sopivaa opetusta, jotta oppii parantamaan tapansa.

    Myötätunnolla, Ritutiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos onnentoivotuksista!

      Sopimushan tosiaan oli tarkoitus tehdä, mutta tyhmyyksissämme emme sitä vaatineet kun sen tekeminen lykääntyi. Tämä "ammattilainen" oli sitä aina tuomassa seuraavana päivänä. Tästäkin taas viisastuttiin ja jatkossa vaaditaan aina sopimus ennen aloittamista.

      Poista
  15. Kiva kun jaoitte kokemuksenne! Urakoitsijoiden palkkaamiset hirvittävät, mutta ilmankaan ei pärjää, huoh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, älä muuta sano. Kaikki pitäis itte tehdä. ;)

      Poista
  16. Meillä ei auttanut sekään, että saatiin useita suosituksia urakoitsijasta. Aikaisemmin hän olikin tehnyt hyvää jälkeä, mutta nykyisin sutta ja sekundaa, ilmeisesti siksi ettei hänellä ole varaa maksaa työntekijöilleen. Aina ei voi siis luottaa suosituksiinkaan. On tämä raksatoiminta niin villiä viidakkoa.

    Tsemppiä teille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekin vielä! On tosiaan mielenkiintoista toimintaa rakennusalalla. Onkohan mitään muuta alaa, jossa on näin paljon kaikenmaailman säätäjiä, huijareita ja ammattitaidotonta porukkaa?

      Poista
  17. Kiitos tästä kirjoituksesta, kyseinen remppaaja on tulossa meille ensi viikolla katsastamaan mahdollista remonttikohdetta. Tämän kertomuksen ja erään toisen netistä löytämäni palautteen perusteella ei taida sopimusta syntyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain kertoo varmaan sekin, että Vilika Oy on kieltänyt yrityksen arvioinnin osuma.fi -palvelussa. Siellä oli yrityksestä muutama arviointi ja ne oli poistettu ja lisätty vain teksti tyyliin: "Yritys toivoo asiakkailta suoria yhteydenottoja". Nyt sekin teksti on poistettu ja koko Vilikaa ei löydy ko. palvelusta.

      Poista
  18. Katsokaa kommenttini urakkamaailmasta firmalle Vilika Oy / Seppo Kaltiainen. Kaveri on täysi kusettaja ja itsekin sain huonoimman remonttikokemuksen ikinä! Rahat materiaaleista piti maksaa heti eikä näkynyt mitään kuitteja mihin rahat käytettiin! Työn laatu oli aivan pa**a ja kaveri hävisi samantien kun sai palkan eikä viimeistellyt työtään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Voisitko ottaa meihin yhteyttä osoitteeseen r.kotilato(at)gmail.com? :)

      Poista
    2. Meillä myös kyseisestä yrittäjästä todella huono kokemus kaiken kaikkiaan. En suosittele kenellekään Vilika Oy:n tai Seppo Kaltaisen palkkaamista, hän tekee työt hutiloiden hajottaen kaikkea jo uutta ja laitettua matkan varrella, eikä tietenkään ota vastuuta mistään. Jätti työt meillä myös viimeistelemättä ja muutenkin työ "valmistui" sopimuksesta riippumatta melkein kuukauden myöhässä, kyseessä oli vain 6 vk:n työ. Laitan sinulle Kotilato viestin, minkä toimitin eilen Urakkamaailmaan ja minkä toimitan myös kuluttaja-asiamiehelle.

      Poista
  19. Sama kaveri Seppo Kaltiainen kävi tekemässä minullekin remonttia. Laatu todella huonoa, aikataulu venyi ja tekeminen jotenkin älytöntä hutilointia. Aiemman kirjoittajan kommentti: "hän tekee työt hutiloiden hajottaen kaikkea jo uutta ja laitettua matkan varrella, eikä tietenkään ota vastuuta mistään." osuu kyllä aivan kohdalleen. Laskut ei minulle tullut tuolla Vilika Oy nimellä vaan Rakdet Oy joka on laitettu konkurssiin noin kuukausi sen jälkeen kun remontti kotonani valmistui. Nykyään tekee ilmeisesti jonkun osuuskunnan kautta hommia mutta on siis alalla edelleen, mikä huolestuttaa. Jo etukäteen säälittää niitä joiden kotiin hän päätyy nikkaroimaan.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!