Viikonloppuna aloitimme talokoovoimin valun valmistelun. Formexin anturamuotteja meni yhteensä 14 kpl.
Lauantaina piti soittaa 2 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja tilata yksi muotti
lisää. Väliseinän antura jatkuikin pidemmälle kuin ensin piirustuksista
tulkittiin. Sata pistettä V. Leinolle palvelusta. Saivat extramuotin portin
ulkopuolelle ja kun laskutusjutut olivat kunnossa niin homma toimi.
Erityiskiitokset Teemulle palvelusta.
Tarkistusmitattiin vielä ulkomitat ja ristimitta.
Sen jälkeen anturamuotit paikalleen ja surrauslangalla kiinni jatkokohdista ja
kulmista. Katsottiin kilpailijan Lammin Tassun esittelyvideo Lammin sivuilta ja
opittiin siitä. Muuten olisi niitä ostettukin, mutta olivat tasan 50%
kalliimpia kuin Formex. Myös K-raudassa on asiakasnumero (ja siis
jonkinnäköinen alennuskin) olemassa, mutta siltikin pitivät niitä tassujaan
niin arvokkaina, että päätettiin jättää ne heille tällä kertaa. Netin
rautakaupoista on hyvä hakea kolmaskin hintatieto. V. Leino pärjäsi siinäkin
hyvin, mutta ero tuli pääasiassa rahdista, jota emme laskeneet ollenkaan koska
haimme tavaran itse.
Muistettiin kaivaa anturan alle viemäri ja vedentuloputkelle
varaus. Lisäksi vielä varaus tulevaan autotalliin menevälle vedelle. Tosin
vuorokausi kaivamisen jälkeen autotallin paikka vaihtui ja tuo vesiputki
sojottaa anturan alta täsmälleen väärään suuntaan. No, taipuisa putki on
keksitty...
Vielä pujottelimme sähköurakoitsijan tuoman
kuparisen maadoituskaapelin anturan raudoituksen päälle. Sähköurakoitsijakin on
siis valittu. Sähköpalvelu Petri Hintsanen Tammelan ja Forssan suunnalta on
oman kokemukseni mukaan ei ehkä halvin, mutta luotettava ja täsmällinen sekä
osaa kysyä ja ehdottaa asioita mielestäni asiallisesti. Petri lisäksi hoitaa
suunnittelun ja huolehtii suunnitelmien toimittamisesta Kannustalolle aikanaan
ulkoseinille tulevien sähköjuttujen putkituksia varten.
Tuttu betonikuski muistutti, että muotin
yläreuna kannattaa tukea niin ettei se pääse leviämään valun yhteydessä. Monen
rakentajan laskelmat betonin menekistä on kai mennyt pieleen kun määrä on tuon
leviämisen vuoksi kasvanut melkoisesti. Sen tarpeellisen lisäkuution hinta on
aika hurja kun joutuu maksamaan rahdin vielä turhaan. Sidottiin yläreuna ihan
tavallisella muovinarulla n. 60 cm välein. Torstaina on tarkoitus valaa.
Silloin näemme kestävätkö narut.
Huomaa tyylikäs ruokailuryhmä |
Työ jatkui vielä tarkistusmittauksilla ja merkkaamalla muotin reunaan valun yläreunan korkeus. Se kävi helposti vaaituslaitteella ja kolmen miehen yhteistyöllä. Yksi piti mittalautaa, toinen kiikaroi ja huuteli sen oikealle korkeudelle ja kolmas piirsi viivan muottiin. Piirrettiin merkki parin metrin välein. Valun pitäisi kyllä näillä eväillä onnistua. Tulossa on n. 11m3 betonia ja se pudotetaan muottiin pumppuautolla. Tämä siksi kun kourulla varustettu auto ulottuu vain noin 6 metrin päähän ja seudulla ei ilmeisesti ole kovin paljoa kuljetinhihnalla varustettuja autoja. Miksi niitä olisikaan kun asiakkaat maksavat pumppuautonkin kun vaihtoehtoa ei ole. Pumppuauton lisäkustannus on kolmen betonikuution luokkaa.
Teimme vielä mahdolliselle ylijäämäbetonille
varapaikan tontin liittymän viereen. Laitamme jonkinnäköisen portin
hillitsemään uteliaiden käyntejä kun ei olla paikalla. Kaivurikuski oli
pyynnöstä kouraissut pienen kuopan tien viereen ja naputtelimme siihen pienen
muotin portin perustuksia varten. Tulee sekin tehtyä jos betonia jää yli. Jos
ei jää niin se tullaan sekoittamaan myllyllä tai täyttämään lattiavalun
yhteydessä.
Jännä nähä miten valutyöt onnistuu....
Hei!
VastaaPoistaKiva seurata teidän blogia, kun tällä hetkellä mennään vähän samoissa vaiheissa. Onnea valutöille!
Samoin! Hauska seurata teidän projektin etenemistä! :)
PoistaOnnea ja tsemppiä teillekin!