En ole ennen rakennusprojektimme alkua
aikoihin törmännyt siihen, että minua aliarvioitaisiin ostajana sukupuoleni
takia. Edellinen kerta taisi olla noin kahdeksan vuotta sitten kun olin
hankkimassa ensimmäistä työsuhdeautoani. Olin jo päättänyt auton merkin, mallin
ja melkein kaikki speksitkin ja muuta ei olisi tarvittu kuin myydä siihen
päälle kasa lisävarusteita, mutta se ei kiinnostanut silloisen Stockan auton
erästä myyjää Espoossa. Siitä ärsyyntyneenä ajoin Herttoniemeen, vaikka se ei
minulle logistisesti järkevää ollutkaan, ja hankin autoni sieltä mukavalta ja
asiantuntevalta myyjältä. Samalta kaverilta tilasin kaksi seuraavaakin autoani.
Luulinkin naisia väheksyvien myyjien jo
kuolleen sukupuuttoon tai taipuneen kovan koulutuksen alla kunnes nyt olen
törmännyt tähän ilmiöön pari kertaa lähiaikoina. En tosin ole varma johtuuko
kohtelu pelkästään sukupuolestani vai siitä, että olen ollut ostoksilla ensin raskausmahan
ja sitten pienen vauvan kanssa. Ensimmäinen tapaus sattui eräässä
takkaliikkeessä. Myyjä ihmetteli avoimen hämmästyneenä: ”antaako miehesi
tosiaan SINUN valita millainen takka teille tulee?”. Sama mies kertoi joka
takan kohdalla kuinka kalliiksi kyseinen takka tulee, vaikka en ollut kertonut
takkabudjettiamme tai muutenkaan kysellyt hinnoista.
Kuva ei liity juttuun millään tavalla, on vain kivannäköinen. Kuva Pinterestistä, mutta olen mielestäni sen nähnyt aiemmin jossain suomalaisessa sisustuslehdessä. |
Toinen kokemus oli toissapäivänä eräässä kylpyhuonekalusteliikkeessä. Täällä ei sukupuoleni korostunut kuin vasta lähtiessäni kun toivottiin, että tulisin uudelleen käymään sen varsinaisen rakentajan kanssa. Hieman kyllä ihmetytti tämäkin myyntitaktiikka. Kerroin myyjälle, että olemme rakentamassa taloa ja tulin ohi kulkiessani katsomaan millaisia altaita ja kylpyhuonekalusteita heillä on tarjolla. Kun pysähdyin jonkun altaan, kaapin tai valaisimen kohdalla ja kerroin pitäväni siitä, kommentoi myyjä tyyliin, se on kyllä aika kallis ja esitteli sitten edullisempaa versiota. Tämä huolimatta siitä, että en missään vaiheessa ollut keskustellut budjetistamme tai kertonut etsiväni edullisinta vaihtoehtoa.
En suinkaan tarkoita tällä ihmettelyllä sitä,
että hinnalta ei olisi väliä, toki on. Toisaalta kuitenkin olemme rakentamassa
taloa sillä periaatteella, että siellä asutaan hamaan tappiin saakka ja näin
ollen kaikkia sisustusratkaisuja ei tehdä ainoastaan hinnan perusteella. Hyvä
myyjä mielestäni yrittää ottaa potentiaalisen ostajan mieltymyksistä ja
prioriteeteista selvää ennen kuin alkaa tyrkyttämään huokeinta (tai jotain
muuta) vaihtoehtoa. Saattaisinhan olla vaikka tuore lottovoittaja tai saanut
kaukaiselta ameriikan tädiltä miljoonaperinnön tai muuten vain varakas vaikka
ulkonäön perusteella olenkin vain väsynyt kotiäiti.
Olen aika hanakka äänestämään jaloillani (ja
usein myös ihan ääneenkin) jos palvelu ei miellytä. Nämä viime aikaiset
tapaukset eivät nostaneet verenpainettani, lähinnä vaan saivat huvittumaan.
Siltikään en usko, että kyseisiin liikkeisiin enää palaan mikäli vain muualta
löytyy hyviä tuotteita ja asiantuntevaa palvelua. Niistä puheen ollen olen
saanut Petikon Nixi-keittiöistä oikein hyvän kuvan, mutta siitä lisää myöhemmin.
Mustakin se on lähinnä huvittavaa, tosin ärsyttävästi niin, kun tuollaiseen kohteluun kaupassa törmää. Tuntuu ihan käsittämättömältä että miten nykypäivänä kellään myyjällä on varaa arvioida asiakkaan tietämys tai varakkuus ulkonäön perusteella. Onhan noita julkisia esimerkkejä kuitenkin niin paljon vaikka hobo-rikkaista tai naisista automekaanikkoina. Pari kertaa on ollut pakko jättää ihan kirjallista palautetta, mutta en mä tiedä onko siitä mitään hyötyä, ainakin vastaukset ovat olleet sellaisia "meillä toimitaan näin" puolusteluja, että helpointa ja tehokkainta tuntuu olevan vain äänestää jaloillaan.
VastaaPoistaSitä mäkin ihmettelen, että miten myyjillä/liikkeillä on varaa toimia tuolla tavalla. Luulisi, että varsinkin nyt kun taloudessa ei mene kovin lujaa haluttaisiin haalia kaikki pontentiaaliset asiakkaat. Mä oon kyllä tullu siihen tulokseen, et monet ei edes tajua, et ne toimii jotenkin "väärin". Meitä on moneen junaan, mutta onneks on vapaus valita missä asioi.
PoistaAika outoa myös tuo palautteisiin saamat vastaukset. Luulis, että viimeistään siinä vaiheessa otettais opiks. Tai edes pahoiteltais eikä ainakaan alettais puolustelemaan typerää käytöstä.
Mä törmäsin tuohon meidän remontin yhteydessä. Lopuksi en jaksanut käydä edes kyselemään, vaan annoin suosiolla miehen hoitaa nää neuvottelut. Mulla alkoi jo verenpaineet nousta, niin päätin näin päästä itse hieman helpommalla. Mutta aikaisemmin jos olen jossain liikkeessä tällaiseen törmännyt, olen myös äänestänyt jaloillani - varsinkin silloin tuntui todella ärsyttävältä, kun itsenäisenä (heh) naisena remontoin rintamamiestaloa ja törmäsin tähän naisia väheksyvään käytökseen suht usein.. Terkkuja toiselta väsyneeltä kotiäidiltä ;)
VastaaPoistaMä olin tosiaan tosi yllättynyt tästä, mutta ehkä se sitten on vielä arkipäivää tuolla raksa/remppapuolella... Ilmeisesti asiakkaita riittää sitten muutenkin vaikka muutaman kotiäidin suututtaiskin. ;)
PoistaTäällä on myös yksi kotiäiti, jolla on just niskakarvat pystyssä. Me oon tosi huono nielemään tommosta ja annan kyllä kuulua, jos ei palvelu miellytä (tässä mielessä siis). Ehkä pieni kasvunpaikka mulla, jos niillä myyjilläkin :) Eikö sen nyt oo ihan selvä homma, että nainen ne lavuaarit valitsee?? :-O
VastaaPoistaJoo, pitääkin ehkä seuraavalla kerralla kommentoida jotain ja kattoo mikä on reaktio. Ja kyllä mä kommentoinkin jos mun v-käyrän saa nousemaan. Tähän asti on vaan huvittanut, mutta sekin varmasti muuttuu jos alkaa useammin saada samanlaista kohtelua.
PoistaUskomatonta, ja tyhmää käytöstä. Naiset tekee kuitenkin aika monessa taloudessa päätökset kaluste- ja sisustushankinnoista, tai vähintäänkin nyt osallistuu niihin... Meidänkin projektissa vain "hyväksytin" valintani miehellä.
VastaaPoistaTyhmää käytöstä tosiaan! Ei voi ymmärtää...
Poista